Næb og klør
Eigil Westergaard, granit
Opstillet i 2004 ved Selsmosen i Taastrup ved Selsmosestien på vestsiden af søen.
Værket er udført i svensk Halmstadsgranit. Motivet på stenens ene side består af en lille frø nederst, som forskrækket ser op på en eller flere storke eller hejrer, der med løftet klo og flere halse, hoveder og næb er klar til at spise frøen.
På stenens anden side ses øverst halse, hoveder og næb af storke eller hejrer, mens der forneden er hugget en stor fisk med store tænder, der ligesom baner sig vej ud af den mørke sten.
Ved afsløringen udtalte kunstneren: ”Jeg er meget tilfreds med placeringen, for jeg har netop forestillet mig, at den skulle stå i nærheden af vandet”.
Ejgil Westergaard er født i Lemvig, hvor han er uddannet som billedhugger hos sin far, billedhuggeren Torvald Westergaard. Han udstillede første gang på Kunstnernes Efterårsudstilling 1945, og senere 1949, 52, 60, 61 og 62, Charlottenborgs Forårsudstilling 1957, 59, 64, 68, 70 og 72 samt Efterårsudstilling 1964, fra 1976 medlem af kunstnersammenslutningen Koloristerne. Har desuden deltaget på talrige udstillinger, i Danmark, Sverige og Norge, alene eller sammen med andre kunstnere.
Med værksted i Lemvig er kunstneren naturligvis repræsenteret med flere værker i byen, men også mange andre steder i Danmark, bl.a., Herning, Hjallerup, Holstebro, Odense, Ringkøbing, Skanderborg og Vojens. I nærområdet bl.a., Borgermusikken, Sct. Annæ Gymnasium, København og Musiksten, Enghøjskolen, Avedøre 1976, Trækspilsfolket, Ballerup og ”Tukak” Maskespil, Bispebjerg Hospital 1988, Udhugning af dyr og fugle i de gamle sandstenskonsoller ved Rundetårn 1989 samt Guldskat, ved Københavns Sundhedscenter 1992.